Linus Rolinder

Ytterligare en hälsingeexport som levererar.

 

Efter att ha representerat Hudiksvall, S/L och Lindefallet begav sig Linus Rollinder säsongen 08/09 över pölen för att lira junior hockey med New Hampshire Jr. Monarchs strax innan gränsen till Canada.

 

Väl däröver presterade han smått fantastiska 92 poäng på 36 matcher. Linus tycker det är svårt att jämföra ligan med svenska mått. Det är en helt annan spelstil där borta, inte så mycket styrspel och taktik som här utan mer rakt på mål och mycket skridskoåkning. Bevisligen en spelstil som passade Linus som en snöboll i en lovikkavante…

 

Senaste säsongen tillbringade Linus i Örnsköldsviks SK, och en tillsynes lite mer anonym roll i laget gjorde att det endast blev en säsong i Foppaland.

 

Denna säsong lirar Linus i div1 C laget Lindlöven, och ligger med sina 26 poäng tvåa i deras interna skytteliga.

 

Jag skickade iväg ett par frågor för att stämma av läget.

 


Hur kom det sig att du hamnade i Lindlöven?

 

Anledningen till att jag hamnade i Lindlöven var, att jag inte hade något gällande kontrakt med Örnsköldsvik när jag kom i kontakt med Lindlöven. Det jag fick höra tilltalade mig, och jag kände att det var "rätt steg" för mig just nu. Så jag tog chansen, och det har ju funkat helt okej än så länge. Klubbens mål och trupp stämde bra med mina egna önskemål.

Poängskörden från ifjol, 12 poäng på 26 matcher har du nu ökat på till 26 poäng på 27 matcher. Något speciellt som du har förbättrat till i år?

 

Att poängen inte trillade in mer under fjolåret berodde till stor del på att jag aldrig riktigt hittade rätt i staden/klubben och den sociala biten i Övik. Under fjolåret spelade jag, t.ex., i stort sett aldrig Powerplay. Och det är väl i just PP spelet som jag har funnit mig mest rätt i.

Jag är en offensivt lagd hockeyspelare, och har som roligast när jag får ha mycket puck, framförallt i anfallszon(men så är det väl för alla) Denna säsong har jag dock fått det förtroendet, och då har det trillat in nån poäng här och där, när jag vågat spela ut lite. Och vårt PP har fungerat över förväntan, men jag har också blivit bättre i mitt defensiva centerspel.


Tak över Mullemeck till nästa år, lockar det inte att flytta hem?

 

Till tak över Tallmons underbara is, säger jag bara "GILLA", inget kunde glädja mig mer. Och jag har haft många öron ute och följt förhandlingarna med stort intresse. Det är helt perfekt för LSK, och det kommer inte en dag för tidigt.

Att flytta hem enbart för hockeyn känns dock i nuläget inte speciellt nära, jag älskar isen och är nog en av dem som avverkat flest timmar där uppe. Men inte än iaf, just nu njuter jag av tillvaron i Lindlöven. Med förhoppningen att vi efter jul ska få ihop spelet, och visa vad vi verkligen har för kapacitet.


Följer du hälsinge hockeyn något?

 

Jag följer hälsinge hockeyn både genom kompisar i LSK och via resultat servicen. Och visst både hoppas och tror jag att LSK ska klara av att bli bland de 4 första lagen. Årets trupp är en av de bästa på många många år, och det finns spelare där som skulle ha väldigt god chans att spela högre upp i seriesystemet. Förhoppningen är väl att de inom några år ska kunna göra det för Gul/Svart/Grönt, med Mullemeck Rinken färdig för match lir…

 


Tack Linus att du tog dig tid att svara och jag önskar dig härmed en God Jul och ett Gott Nytt Hockeyår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0